Juhani Artto Homepage 2009 / Trade Union News from Finland / Ay-uutiset maailmalta
valikko


JUHANI ARTTO
HOMEPAGE 2013

HAKU / SEARCH

GALLERIA / GALLERY

TRADE UNION NEWS
FROM FINLAND 1997-2013

AY-UUTISET
MAAILMALTA 1999-2013

KOHTI KUMPPANUUTTA
- KUINKA SUOMI
OPPI TEKEMÄÄN
KEHITYSYHTEISTYÖTÄ
1965-2005

KAIKKI PELISSÄ -
SÄHKÖISET LISÄSIVUT

EVERYTHING AT STAKE - SAFEGUARDING INTERESTS IN A WORLD WITHOUT FRONTIERS

MEDIALINNAKKEET

BOLIVIA

HAITI

MUUT JUTUT
OTHER STORIES

INTERNET -
TIEDONHAUN OPAS 2.0

SUITSAIT

MUILLA SAITEILLA
ON OTHER SITES

LINKIT / LINKS

JULKAISIJA / PUBLISHER

© JUHANI ARTTO
1997-2013

juttupohja_2

Koska Intia päästää Wal-Martin vähittäiskaupan markkinoilleen?

Kehitys (20.03.2006 - Juhani Artto) Maailman suurimmat vähittäiskauppaketjut, kuten yhdysvaltalainen Wal-Mart ja ranskalainen Carrefour, himoitsevat päästä Intian markkinoille. Niiden tavoitteena on päästä osalliseksi intialaisten vuodessa ostoksiinsa käyttämästä 170 miljardista eurosta. Lisäkiihokkeena toimivat asiantuntijoiden ennusteet, joiden mukaan intialaisten ostovoima tulee lähivuosina jatkamaan ripeätä kasvuaan.

Ennen ensimmäisiä avajaisiaan Intiassa Wal-Martin ja muidenulkomaisten monia brandeja markkinoivien kauppaketjujen on kuitenkin raivattava tieltään yksi ratkaiseva este. Intia on tähän asti suojannut omia markkinoitaan ulkomaisten vähittäiskauppojen toimintakiellolla. Tammikuun 2006 lopulla Intian hallitus lievensi kieltoa niin, että yhtä brandia, kuten Nikeä tai Nokiaa, edustavissa kaupoissa ulkomainen pääoma voi olla 51 prosentin enemmistöasemassa.

Rajoituksen lieventäminen ei murenna Intian vähittäiskaupan rakennetta, joka koostuu miljoonien pienkauppojen ja –kauppiaiden verkostosta. Ainoastaan kolme prosenttia liikevaihdosta kanavoituu länsimaisessa mielessä järjestäytyneiden myymälöiden kautta. Suurinkaan vähittäiskauppaketju Pantaloon ei yllä kuin prosentin murto-osaan vähittäismarkkinoista.

Pantaloon ja muut suuret intialaisketjut tihentävät paraikaa kiihkeästi myymäläverkostoaan. Sillä ne sekä vastaavat keskinäisen kilpailunsa haasteisiin että varustautuvat tulevaan taistoon alan kansainvälisten mahtiyhtiöiden kanssa.

Kesäkuussa 2006 päättyvällä tilikaudella Pantaloonin liikevaihdon odotetaan kasvavan yli 80 prosenttia ja heinäkuussa 2006 alkavalla tilikaudella lähes yhtä harppauksellisesti. Silti Pantaloon ja sen vahvimmat intialaiset kilpailijat ovat voimavaroiltaan kääpiöitä maailman johtaviin ketjuihin verrattuna. 

Kiinassa Wal-Mart on menestynyt ja laajentanut nopeasti toimintaansa. Se ei kuitenkaan takaa varmaa onnistumista Intiassa, jossa kuluttajien tottumukset ovat vahvasti ankkuroituneet intialaiseen perinteeseen. Intian vähittäiskaupassa suuri ei välttämättä pysty nujertamaan pientä yhtä helposti kuin Yhdysvalloissa.